Τετάρτη, 29 Μαΐου 2013

Αυχενικό σύνδρομο: Πως περνάνε οι πόνοι;

Του
Κωνσταντίνου Σταυρόπουλου
Ορθοπαιδικού Χειρουργού
 
Το αυχενικό σύνδρομο είναι μια πολυ-συμπτωματική πάθηση που αρχίζει ως πόνος και δυσκαμψία στον αυχένα. Εξελίσσεται με πόνο στους ώμους και κατά μήκος του χεριού σαν βελονιές, μουδιάσματα ή καυσαλγίες.  Όταν ο πόνος από τον αυχένα επεκτείνεται στο χέρι, τότε μιλάμε για αυχενική ριζίτιδα, δηλαδή  πίεση ή ερεθισμό της ρίζας των νεύρων που βγαίνουν από τον αυχένα.
Η επέκταση του πόνου και της αδυναμίας στο χέρι οφείλεται σε δισκοπάθεια ή οστεόφυτα (άλατα) και είναι σοβαρότερη κατάσταση.
Μερικοί ασθενείς αισθάνονται την επέκταση του πόνου  από τον αυχένα στο πίσω και πλάγιο μέρος της κεφαλής μέχρι το μέτωπο και το μάτι παρουσιάζουν δηλαδή αυχενική ημικρανία ή κεφαλαλγία.
Συμπτώματα όπως ζάλη, αστάθεια,  βαρύ κεφάλι και θολωμένη σκέψη εμφανίζονται περιοδικά ως κρίση αυχενικού ιλίγγου με συνοδό άγχος, κατάθλιψη ή μελαγχολία
Aιτιολογία
Ο πόνος στον αυχένα εμφανίζεται λόγω καταπόνησης ή κακής και παρατεινόμενης στάσης μας λόγω οδήγησης ή εργασίας σε γραφείο, με κυφωτική στάση και το κεφάλι περισσότερο  μπροστά ή λοξά από όσο πρέπει. ( Γραμματέας, μαθητής, χειριστής υπολογιστών, οδηγοί, κομμώτριες, κλπ).
Η πίεση της ρίζας του νεύρου λόγω οστεοφύτων-αλάτων (άκανθα) εμφανίζεται αργότερα και οδηγεί σε χρόνιο πόνο.
Θεραπεία-πρόληψη.
Η θεραπεία αρχίζει με εκπαίδευση για  σωστή στάση του σώματος και του αυχένα στην εργασία, και στον ύπνο. Εργαζόμενοι πολλές ώρες στο γραφείο, στον υπολογιστή και στην οδήγηση πρέπει να αλλάζουν στάση κάθε 10 -15 λεπτά.
Ειδικές ασκήσεις για χαλάρωση, διάταση και ενδυνάμωση των αυχενικών μυών είναι απαραίτητες εφόσον γίνονται σωστά. Η αποφυγή καταπονήσεων και άρσης (μετακίνησης) βαρών είναι χρήσιμη.
Φάρμακα, αυχενικός κηδεμόνας (κολάρο), τοπικές εγχύσεις στον αυχένα ενδείκνυνται για τους έντονους πόνους και για να διευκολυνθεί η  φυσικοθεραπεία.
Μόνο πολύ βαριές – σοβαρές καταστάσεις, όπως μυελόπαθεια αυχενική έχουν χειρουργική ένδειξη.
 
 

Αυχενικό σύνδρομο, η πάθηση του σύγχρονου τρόπου ζωής

Μια “τανάλια” σφίγγει επίμονα τον σβέρκο μας. Με τον καιρό το σφίξιμο αυτό γίνεται πόνος (αυχεναλγία), ύστερα εμφανίζονται οι πονοκέφαλοι, τα μουδιάσματα και συχνά οι ζαλάδες. Αναρωτιόμαστε τι μπορεί να συμβαίνει. Οι πόνοι συνεχίζονται και όταν εμφανίζονται τα μουδιάσματα και η μυική αδυναμία, αποφασίζουμε να πάμε στον γιατρό. Φυσικά δεν γυμναζόμαστε και στις περισσότερες περιπτώσεις κάνουμε καθιστική δουλειά. Ο αυχένας μας δεν αντέχει άλλο και μας προειδοποιεί με κάθε τρόπο...
Το αυχενικό σύνδρομο είναι ένας γενικός όρος ο οποίος περικλείει μια μεγάλη γκάμα συμπτωμάτων που επηρεάζουν τη φυσιολογική λειτουργικότητα και κινητικότητα της ευρύτερης περιοχής του αυχένα. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής , η κακή διατροφή και φυσικά η έλλειψη άσκησης του κορμιού επιδεινώνουν το φαινόμενο αυτό. Συνήθως οφείλεται σε μια σειρά από παθήσεις που έχουν σχέση με τους μυς, τους μεσοσπονδύλιους δίσκους, τους συνδέσμους, τα νεύρα, τα αγγεία ή το νωτιαίο μυελό. Είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι το αυχενικό σύνδρομο δεν εμφανίζει τα ίδια συμπτώματα σε όλους τους ανθρώπους.
 
Σαν σύνδρομο που είναι εμφανίζεται διαφορετικά σε κάθε παθόντα. Έτσι κάποιος έχει πονοκεφάλους, κάποιος άλλος πονάει στον σβέρκο, ή έχει δυσκαμψία, κάποιος ζαλίζεται, κάποιος έχει αντανακλαστικούς πόνους στα χέρια και την ωμοπλάτη. Αυτά τα κλινικά ευρήματα έχουν σημασία για την πρόγνωση, τη διάγνωση όσο και την αντιμετώπιση του προβλήματος. Βέβαια οι απεικονιστικές εξετάσει βοηθούν σε πολύ μεγάλο ποσοστό τον ιατρό να κρίνει. Ειδικά η μαγνητική τομογραφία έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην παροχή πληροφοριών για τον πάσχοντα.
 
Το αυχενικό ταλαιπωρεί κατά πλειοψηφία όσους κάνουν καθιστική δουλειά ( οι οποίοι συνήθως δεν κάθονται στη σωστή θέση), όσους βρίσκονται με τις ώρες ακίνητοι, μπροστά από ένα κομπιούτερ, και όσους δεν γυμνάζονται. Βέβαια μπορεί να παρουσιαστεί και ύστερα από κάποιο τροχαίο ή μη τραυματισμό. Μια στατιστική διαπίστωση έχει να κάνει με τις γυναίκες οι οποίες ταλαιπωρούνται περισσότερο από τους άνδρες. Ενώ η ίδια στατιστική λέει ότι 7 στους 10 κάποια στιγμή στη ζωή τους θα εμφανίσουν πόνο στον αυχένα. Στις διάφορες εκφάνσεις του το αυχενικό σύνδρομο μπορεί να ανακουφιστεί με την κατάλληλη αγωγή από τους ιατρούς,(παυσίπονα, μυοχαλαρωτικά, αυχενικό κολάρο) ενώ σε ακραίες καταστάσεις υπάρχει και το χειρουργείο.
 
Ο ιατρός θα ξεκινήσει με μια συντηρητική θεραπεία. Θα προτείνει επίσης και φυσιοθεραπείες που θα ανακουφίσουν τόσο στη λύση του σπασμού, όσο και στην ενδυνάμωση των μυών του αυχένα. Συχνά πυκνά η χρήση κολάρου για τον αυχένα μπορεί να αποδειχτεί ευεργετική αφού θα βοηθήσει να αποφευχθούν οι επιβαρυντικές για τον αυχένα κινήσεις. Ο γιατρός επίσης θα μας προτείνει και χρήσιμους τρόπους πρόληψης που έχουν να κάνουν με τη σωστή θέση του σώματος όταν καθόμαστε και δουλεύουμε, έτσι ώστε να επιβαρύνεται όσο το δυνατόν λιγότερο, η περιοχή του αυχένα.
 
Ένας παράγοντας του σύγχρονου τρόπου ζωής που επιβαρύνει τον οργανισμό μας είναι και το άγχος. Το άγχος που δεν θα μπορούσε να μην επιδεινώνει και μια κατάσταση όπως αυτή του αυχενικού. Έτσι δεν είναι πλέον λίγες οι φορές που κάποιος παρουσιάζει συμπτώματα αυχενικού, αλλά οι εξετάσεις του είναι καθαρές. Το συμπέρασμα που καταλήγουμε είναι πως οι ψυχολογικοί παράγοντες, και το στρες επηρεάζουν την περιοχή του αυχένα και δημιουργούν τις δυσάρεστες ενοχλήσεις που αναφέραμε. Σε αυτή την περίπτωση ο ιατρός κρίνει και χορηγεί την κατάλληλη αγωγή (πχ αγχολυτικά )
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΑΠΛΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Σε γενικές γραμμές το αυχενικό σύνδρομο είναι μια ταλαιπωρία που δεν πρέπει να αφήσουμε. Με το παραμικρό σύμπτωμα θα πρέπει να επισκεφτούμε τον γιατρό μας προκειμένου να μην επιδεινωθεί η κατάσταση. Ο αυχένας και η σπονδυλική στήλη είναι το στήριγμα του κορμιού μας, γιαυτό δεν πρέπει να το επιβαρύνουμε δίχως λόγο. Μερικές απλές συμβουλές είναι:
  1. Ας προσπαθήσουμε η θέση του κεφαλιού και του αυχένα να είναι σε μια ευθεία. Δηλαδή το κεφάλι να μην προβάλει προς τα μπροστά ενώ καθόμαστε.
  2. Καλό θα είναι κάθε 60 λεπτά να σηκωνόμαστε από την καρέκλα μας και με ίσιο τον κορμό μας να περπατάμε για λίγο
  3. Όταν γράφουμε ή εργαζόμαστε μπροστά από την οθόνη ενός υπολογιστή, να διανέμουμε το βάρος των χεριών μας. Αυτό γίνεται όταν ακουμπάμε τα χέρια μας στα χερούλια της καρέκλας. Αποφορτίζουμε έτσι τους μύες της ωμικής ζώνης και του αυχένα.
  4. Όταν νιώσουμε τις πρώτες ενοχλήσεις καλό θα είναι να τεντώσουμε το κεφάλι μας προς τα πίσω αργά και μετά προς τα μπροστά. Θα μας ανακουφίσει.   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου